Przedszkole Miejskie Nr 10 w Jaworznie
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ 2023-2024
HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2023/2024
L.p |
Zadania |
Metody realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
1. |
Dokonanie wstępnej diagnozy przez zespół ds. promocji zdrowia |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
2. |
Opracowanie harmonogramu działań |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
3. |
Zachęcanie rodziców do włączenia się w działania przedszkola zmierzające do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci |
Zamieszczanie artykułów, wskazówek, porad na gazetce informacyjnej dla rodziców i na stronie internetowej w zakładce PPZ |
IX –VI |
Nauczyciele grup |
4. |
Realizacja tematów kompleksowych, prowadzenie działań edukacyjnych z dziećmi
|
- zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie zdrowego odżywiania - dostarczanie wiedzy o własnym organizmie i jego potrzebach - wyrabianie prawidłowych nawyków i przyzwyczajeń żywieniowych - przełamywanie barier w kontakcie z produktami nieznanymi, nowymi - rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu |
IX –VI
|
Nauczyciele grup |
5. |
Propagowanie wśród dzieci, rodziców, personelu przedszkola i społeczności lokalnej postaw proekologicznych i zdrowotnych |
„Praktyczne podpowiedzi, jak tłumaczyć dzieciom zasady zdrowego odżywiania” – szkolenie
Udział w warsztatach organizowanych przez Klub Zdrowego Przedszkolaka: - Żywienie na wagę zdrowia - Szkoła czystych rąk - Czyste powietrze wokół nas
-„Szkolenie z zakresu Zdrowego odżywiania” – z dietetykiem
-Udział w konkursach przedszkolnych i międzyprzedszkolnych organizowanych na terenie miasta
- „Warzywne dziwolągi”- konkurs fotograficzny wspólny dla rodziców z dziećmi
- Konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców na plakat pt. „Dbam o zdrowie” |
IX –VI |
Nauczyciele grup |
6. |
Udział w spotkaniach z instytucjami:
|
- spotkanie z pracownikami Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Jaworznie -Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami w Jaworznie, - Kołem Gospodyń Wiejskich, - Hospicjum „HOMO HOMINI” w Jaworznie, - KMP w Jaworznie, |
wg planu |
Nauczyciele grup |
7. |
,,Kuchnia błotna” |
zbudowanie w ogrodzie przedszkolnym kuchni z materiałów pochodzących z recyklingu. |
IX |
Nauczyciele grup |
8. |
„Ścieżka pokoju” |
– budowanie makiety ścieżki umożliwiającej dzieciom samodzielne rozwiązywanie konfliktów w grupie. |
X |
Nauczyciele grup |
9. |
„Szwedzki stół” |
-samodzielne przygotowywanie przez dzieci kanapek na śniadanie |
1x w miesiącu |
Nauczyciele grup |
10. |
„Dr Witaminka” |
-słuchanie audycji dietetyka o zdrowym odżywianiu |
cyklicznie |
Nauczyciele grup |
11. |
,,Kompost w butelce” |
poznawanie sposobu działania kompostownika. |
IX |
Nauczyciele grup |
12. |
„Uspokajające słoiki” |
tworzenie uspokajających słoików z wykorzystaniem materiałów wtórnych, oleju, wody i barwników spożywczych (butelki sensoryczne). |
XII |
Nauczyciele grup |
13. |
„Karuzela chmur” |
opisywanie wyglądu chmur; nazywanie ich; poznawanie, jakie znaczenie mają różne kształty chmur dla nadchodzącej pogody; wykonanie makiety ilustrującej piętrowe ułożenie chmur na niebie. |
I |
Nauczyciele grup |
14. |
„Tropienie śladów” |
założenie stacji tropiącej w ogrodzie przedszkolnym. Identyfikowanie i rejestrowanie znalezionych śladów zwierząt (zapisywanie ich długości i szerokości oraz rysowanie w zeszytach terenowych). |
II |
Nauczyciele grup |
15. |
,,Woda źródłem energii |
poznawanie wody jako źródła energii odnawialnej, konstruowanie turbiny wodnej – obserwacja i próby wyjaśnienia jej działania. Wprowadzenie pojęcia „odnawialna energia”. |
III |
Nauczyciele grup |
15. |
„Sygnalizacja świetlna żywności” |
badanie różnych właściwości produktów spożywczych, odkrywanie składników odżywczych i ich wpływu na zdrowie; dostrzeganie różnic między żywnością naturalną a przetworzoną, klasyfikowanie żywności ze względu na jej właściwości. |
IV |
Nauczyciele grup |
16. |
„Dajemy śmieciom drugie życie |
konewka z plastikowej butelki” - konstruowanie konewki z plastikowej butelki i podlewanie roślin w ogrodzie przedszkolnym; poznawanie związków pomiędzy ilością śmieci produkowanych przez ludzkość, oszczędzaniem wody i ratowaniem świata natury; wykorzystanie deszczówki w ogrodnictwie jako sposobu na oszczędzanie wody. |
V |
Nauczyciele grup |
17. |
Przygotowanie deseru o „ekosystemie oceanu” |
wykonanie jadalnego eksperymentu. |
VI |
Nauczyciele grup |
18. |
Udział w wycieczkach / akcjach związanych z tematyką
|
- „Mam prawo do zdrowia”- Obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka
- warsztaty w Geosferze,
- „Sprzątanie świata - Polska” = razem możemy więcej!
|
XI
III
IV |
Nauczyciele grup |
19. |
Szkolenia o tematyce: - Przedszkole Promujące Zdrowie |
- „Warsztaty online „STEAM-owe projekty w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” |
III-V |
koordynatorzy ds. promocji zdrowia |